Stéphane Lefèbvre heeft nog steeds de controle in handen ondanks een niet zo ideale bandenkeuze. De piloot van de Ford Fiesta M-Sport MyHub behoudt zijn voorsprong van een vijftiental seconden. Achter hem echter is de strijd volledig losgebarsten tussen Sébastien Bedoret en Adrian Fernémont, die beiden natuurlijk gefocust zijn op de jacht op Lefèbvre, maar ook op de titel van Belgisch kampioen. De leider van het kampioenschap, Kris Princen, kreeg platte band in de laatste etappe van de lus (Ouffet-Clavier) en verloor daarbij 1'30". Na 6 platte banden in totaal, nog meer bandenwissels en na 14 minuten straftijd op de teller, hebben Kris Princen en Peter Kaspers, die niet meer zeker waren van hun uitkomst in het kampioenschap, beslist om de handdoek in de ring te gooien. Adrian Fernémont is dus momenteel virtueel Belgisch kampioen. De piloot uit Namen moet wel Ghislain en Guillaume de Mevius achter zich laten en zonder problemen uitrijden om zijn titel te verzilveren. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want er staan nog 4 moeilijke klassementsproeven op de agenda !
Deze onzekerheid doet niets af aan de mooie prestaties van de gebroeders de Mevius, die ook volop vechten voor de Top 5, en de uitstekende start vandaag van Cédric De Cecco, die het beter deed dan Xavier Bouche en Vincent Verschueren en opklom tot de 6e plaats in het algemeen klassement. Achter Princen, 9e, vinden we Olivier Collard met een mooie tiende plaats.
Pierre-Louis Loubet had een moeilijke ochtend door een ontplofte velg waardoor hij 3 minuten verloor. De leider van het wereldkampioenschap WRC2 is teruggevallen naar de 22e plaats in het algemeen klassement.
Bij de Porsches is het Pascal Gaban die de leiding pakt, terwijl Renaud Verreydt moest opgeven na rugproblemen. In het Junior klassement staat Thibaut Mazuin (Peugeot 208 R2) voor Gilles Pyck en Charles Munster. In de R2 klasse is het titelkampioen Timo Van der Marel (Opel Adam) die de leiding in handen heeft. Hij staat geklasseerd voor een fantastische Jean-Louis Boesmans (Ford Fiesta) die de strijd aangaat met Thibaut Mazuin. In de historische categorie vinden we Serge Daco (Ford Escort) aan de leiding, nadat de leider Arthur Kerckhove werd gediskwalificeerd na gevaarlijk rijgedrag en hoge snelheid in het assistentiepark). Achter Serge vinden we Dirk Deveux terug, die Belgisch kampioen zal worden als hij deze positie weet aan te houden. Pieter-Jan Mayaert is de snelste van de Ford Escort piloten, maar dan in een NCM versie (niet in de historische klasse)... en Cédric Verhees blijft de snelste Mitsubishi piloot voor Jean-Frédéric Colignon.
Keywords :