Hoe sta je er voor, aan de vooravond van de 38ste editie van de Condrozrally?
“Uitstekend. Ik start met een WRC van de laatste generatie en begin dus met een klein voordeel aan de wedstrijd. Maar ik had toch liever wat meer herfstweer gehad. Op zondag, in Haspengouw, zijn de chronoritten sneller en ik vraag me af of dat geen voordeel zal zijn voor de minder recente WRC’s. De tweeliters hebben meer koppel en power en dus ligt hun topsnelheid in principe hoger. Maar ik hoop dat ik op zaterdag al voldoende voorsprong heb weten te nemen om die tweede etappe rustig te kunnen afwerken.” (lacht)
Wie worden je zwaarste tegenstanders?
“Ik wil niets afdoen aan het talent van Bonjean, Vande Wauwer of Bruyneel, maar hun wagens zijn niet meteen van de jongste. Dus de enige WRC-rijder die me echt kan verontrusten is Bernd Casier. Vooral omdat hij vorig jaar al een degelijke eerste wedstrijddag wist neer te zetten. En ik hou ook de Super 2000’s van Neuville en Loix in de gaten. Die auto’s zijn op de meer technische stroken in het voordeel en hun rijders steken in een uitstekende vorm. Bovendien hebben ze dit seizoen heel wat wedstrijdritme opgedaan. Wat er ook van zij, het wordt een leuke strijd!”
Heb je al vastgelegd welke set-up je zal gebruiken?
“Voor het hele weekend wordt droog weer voorspeld, dus ik ga het me zelf niet moeilijk maken: het wordt een afstelling voor droog asfalt. Zelfs al bestaat er een kans dat de wegen er door de rijm ’s ochtends wat nat bijliggen. Maar omdat we voor de wedstrijd geen tests hebben afgewerkt, verkies ik voor de shakedown niet te veel met de afstellingen te spelen.”
Wat is er precies gebeurd in Roeselare?
“Iets doms, eigenlijk. Aan het gaspedaal is er een klein metalen plaatje vastgemaakt, waar ik mijn voet kan tegenzetten. In de zesde KP kwam een schroefje los en het plaatje hield het gaspedaal open. Ik verloor een dikke twee minuten en al mijn motivatie, terwijl ik voordien toch bij Pieter in de buurt kon blijven. Op maandag kregen alle eigenaars van een MINI van Prodrive een nieuw onderdeel, met drie bevestigingspunten in plaats van twee.”
Ligt het parcours van de Condroz je een beetje?
“Het is nu al tien jaar quasi onveranderd gebleven en daar ben ik nogal tevreden over. Het beantwoordt helemaal aan wat we van de Condroz verwachten, met typische chronoritten aan beide kanten van de Maas, in de Condroz en in Haspengouw. Ik heb het al gezegd, op zondag gaat het sneller, maar dat is dan maar zo. En het onverhard in Marneffe ligt er wat te slecht bij naar mijn zin, maar dan moeten we maar wat meer van het gas gaan.”
Keywords :