WRC: Casier leidt de meute
Door al in de East Belgian Rally zekerheid te verwerven over een zevende Belgische rallytitel ontnam Pieter Tsjoen de Condrozrally een mogelijk spetterende finale, met een confrontatie tussen zijn Citroën C4 WRC en het exemplaar van zijn titelconcurrent Alexandre Romain. Gelukkig staat de man die in 2010 de wedstrijd kleurde, Bernd Casier, op zaterdag 12 november wel aan de start! Twaalf maanden geleden liet de rijder van de Ford Focus op de eerste dag zeven van de acht snelste tijden optekenen, vooraleer op zondagochtend door een verkeersdrempel te worden verrast. Deze keer zal Bernd – naast de hoogstaande S2000’s die we verderop bespreken – het moeten opnemen tegen een tegenstander van formaat. Patrick Snijers komt aan de start met zijn MINI JWC, een wagen die sinds de Omloop van Vlaanderen in WRC-configuratie staat en die in de Condroz zeker zijn mannetje zal kunnen staan tegen de WRC’s van de vorige generatie. Snijers kan zo een negende overwinning in Hoei scoren.
Er komen ook andere WRC’s aan de start langs de oevers van de Maas. Aan het stuur van een Subaru Impreza WRC vinden we Dominique Bruyneel (S12), Xavier Bouche (S5), Andy Lefevere (S5) en ook streekrijder Frédéric Jansemme (S9). David Bonjean, regelmatig smaakmaker in het Belgisch kampioenschap, wil voor een stunt zorgen en zijn seizoen met de Peugeot 307 WRC mooi afsluiten. Vorig jaar liet hij met een Impreza WRC al enkele mooie tijden optekenen. En dan mogen we zeker niet ouwe taaie Jean-Pierre Vande Wauwer vergeten, die aan de start komt met een Skoda Octavia WRC van BMA, de auto waarmee hij vorig jaar ook al mooie dingen liet zien, voor hij met een stukke ophanging naar de kant moest. De andere Octavia van BMA is in handen van Bart Maes. Neem tenslotte zeker ook de tijd om op de Subaru Impreza Groep A #27 van Lionel Hansen te wachten. De bolide in 555-kleuren is een juweeltje!
Super 2000: met Loix en Neuville als locomotief
Vorig jaar moesten de WRC’s nog als grootste favorieten naar voor worden geschoven. Maar in de Condroz zijn de omstandigheden zelden makkelijk, en de Belgische privé-rijders zullen het tegen de S2000-rijders niet onder de markt hebben. Die bolides mogen dan iets minder krachtig zijn, ze hebben toppers aan het stuur, toppers die bovendien een bijna volledig IRC-seizoen achter de rug hebben. In vergelijking met 2010, toen hij de handleiding van zijn Peugeot 207 S2000 nog niet helemaal onder de knie had, heeft Oostkantonner Thierry Neuville al twee IRC-zeges op zijn naam staan. En Corsica en Sanremo zijn niet meteen de kleinste rally’s… Hij streed dan ook tot de laatste wedstrijd, vorig weekend in Cyprus, om de IRC-titel, maar moest wegens een stukke alternator opgeven. Ook Freddy Loix kwam in Cyprus nog als titelkandidaat aan de start, ondanks het feit dat hij er minder goed voor stond dan zijn Skoda-collega’s. Loix wist eerder dit seizoen wel te winnen in Ieper en ook Neuville wil in Hoei dit seizoen op de best mogelijke manier afsluiten, kwestie van het hele team van Kronos en Peugeot België-Luxemburg op passende wijze te bedanken. Nog te volgen bij de S2000’s, al moet hij de wagen nog onder de knie krijgen: Kevin Demaerschalk. Het jonge talent wil aan het stuur van een Peugeot 207 S2000 Evo 1 enkele mooie tijden neerzetten. Een andere 207 S2000 waar naar wordt uitgekeken is die van Philip Cracco, die mikt op een top-10.
Gr.N: hoogstaande strijd om de zege
Stéphane Lhonnay zal moeite hebben om zijn stunt van 2010 te herhalen, podium algemeen met een Mitsubishi Lancer Evo X Gr. N, maar de moeilijke omstandigheden van de Condroz kunnen altijd voor een verrassing zorgen. De kerel uit Wanze moet het deze keer opnemen tegen een mooie waaier Gr N-rijders, die met vergelijkbare bolides aan de start komen. Jonas Langenakens (Belgisch kampioen Gr.N 2011), Dominique Jullien of nog Cédric de Cecco, die al in de EBR overtuigend voor de dag kwam. Met zijn Subaru Impreza WRX wil Olivier Collard de Mitsubishi-meute een neus zetten. En niet vergeten dat in de East Belgian Rally een verrassende Cédric Cherain de Groep N wist te winnen aan het stuur van zijn Renault Mégane RS, een krachtige voortrekker die er blijkbaar in slaagt om ook op gladde wegen heel wat grip te vinden.
Voortrekkers: Bruno Thiry van de partij met een DS3
Iedereen in Hoei verwelkomt met open armen de terugkeer van Bruno Thiry, aan het stuur van een Citroën DS3. Thiry kreeg de smaak te pakken in de Rally van Luxemburg, waar hij jammer genoeg al in de tweede proef moest opgeven, en zal in Hoei aan de start komen met de auto van Caren Burton. Hij krijgt trouwens ook diens vaste co, Xavier Portier, naast zich. Tegenover hen twee andere DS3’s, bestuurd door Raphael Auquier en Xavier Baugnet, die het aanbod dat MY aan de winnaar 2011 van de Citroën Trophy aanvaardde. Drie kleine voortrekkers die het hele weekend voor spektakel kunnen zorgen! Hoewel de Trophy al is toegekend, zullen enkele Citroëns C2R2 Max proberen zich nog een paar keer in de kijker te rijden. In volgorde van hun startnummer worden ze bestuurd door Ronny Foxius, Nicolas Damsin, David Croes, Guillaume Dilley en Victorien Heuninckx. Die andere Trophy, de Ford Fiesta Sport Trophy zal zijn winnaar aan de oevers van de Maas bepalen. In afwezigheid van Joost Ghyssel, voorlopig leider in de tussenstand, maar verplicht punten af te trekken, neemt de Luxemburger Bob Kellen het op tegen Geoffrey Vander Schelden en Manu Canal-Roblès om de titel 2011 te veroveren.
GT: Nissan, BMW of Porsche?
Op een terrein dat helemaal niet geschikt is voor krachtige achterwielaandrijvers zullen de rijders van een Porsche 996 GT3, Nissan 370Z of BMW M3 zeker voor spektakel zorgen op de vettige wegen van Haspengouw en Condroz. Dit jaar neemt Chris Van Woensel het op tegen de Porsche van Francis Lejeune, terwijl de BMW’s van Steve Vanbellingen (M3), Guino Kenis (Z4) en Marc Duez (130i) voluit hun kans zullen verdedigen.
Parcours 2011: Een bijzonder goed gevulde zaterdag
Het parcours is vergelijkbaar met dat van de vorige editie, maar vooral de eerste dag zal de deelnemers op de rooster leggen. De start van de eerste chronorit, Nandrin, wordt om 8u30 gegeven. Nadien gaat het richting Bas-Oha en Ben-Ahin. Na een korte stop in het assistentiepark komt de langste klassementsproef aan bod, Vierset-Modave, waarna het richting Marchin en Goesnes, twee KP’s die Clavier vervangen. Deze zes chronoritten worden op zaterdag twee keer afgewerkt, waardoor de eerste dag rond middernacht zal worden afgerond.
Zondag krijgen de overblijvers twee lussen van vier spéciales voor de kiezen geschoven. Villers-le-Temple opent de feestelijkheden, gevolgd door Wanze-Marneffe, Lavoir en de comeback van Tihange. De eerste wagen zou in Hoei rond 15u30 over het finishpodium moeten rijden. Omdat Clavier niet langer wordt aangedaan zal het aantal kilometers tegen de klok zo een 240 km. bedragen, in plaats van de aangekondigde 270. Het kwaliteitsniveau van het parcours hoeft daar echter niet onder te lijden.
Keywords :