De openingsfase van de Rally van de Condroz zal de geschiedenis ingaan met een gedeelde leidersplaats tussen Ghislain De Mevius (Skoda Fabia R5) en Cédric Cherain (Citroën DS3 R5), symbolisch voor de intensiteit waarmee de toppers van het Belgisch kampioenschap elkaar bekampen op de wegen van de Condroz. Bij de eerste terugkomst naar het assistentiepark kwam de oudste zoon De Mevius als leider in de rally naar de tent van BMA, aan de zijde van Kris Princen (Skoda Fabia R5), die hij met twee tellen voorafging. Vervolgens kwamen Kevin Abbring (Peugeot 208 R5), Cédric Cherain en Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5). Voor Ghislain de Mevius was het avontuur echter al snel voorbij. In de afdaling richting Moha (KP4 Wanzoul) liet de Namenaar zich verrassen door een valstrik die gekend is bij de oude garde. Zijn Skoda maakte een koprol.
De toepassing van de forfaitaire chrono’s, door de neutralisatie van de proef van Wanzoul, heeft daarentegen geen nefaste invloed gehad op de zegestrijd. Het duel tussen Kris Princen en Kevin Abbring is bijzonder intens, want beide heren worden gescheiden door amper… één tiende van een seconde na de eerste lus van 61,5 kilometer tegen de chrono. Cédric Cherain staat derde op iets meer dan tien seconden van de leider, met in zijn kielzog de opmerkelijke Adrian Fernémont. Manuel Canal-Roblès is de beste vertegenwoordiger van de officieuze WRC-categorie op de vijfde plaats in het algemene klassement, met zijn Skoda Fabia WRC. De rijder uit Hoei doet beter dan de kampioenschapsleider, Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die om de titel bikkelt met Kris Princen. We herinneren dat Verschueren minstens vierde moet worden in geval van een zege van Princen in de Rally van de Condroz.
Guillaume De Mevius (Peugeot 208 R5) is een van de aangename verrassingen, aangezien hij de zevende positie inneemt bij zijn debuut in een vierwielaangedreven rallywagen. Hij is voorlopig sneller dan een rist bevestigde namen, zoals Xavier Bouche (Skoda Fabia R5) maar ook Bruno Thiry (Citroën DS3 R5) en François Duval (Citroën DS3 R5). De strijd der Belgen bij Citroën lost de verwachtingen in: François Duval (negende) en Bruno Thiry (tiende), die weliswaar wat hoger wouden staan in de hiërarchie, worden gescheiden door minder dan een seconde na afloop van de eerste lus.
Bruno Thiry – “Stéphane vertelde me dat we op een halve seconde per kilometer zitten van de leiders en dat doet me plezier! De auto is een plezier om mee te rijden en ik amuseer me enorm.”
Kevin Abbring – “We rivaliseren met Kris, maar ik denk dat hij nog sneller kan. En de komst van de regen speelt niet in ons voordeel. We weten dat het moeilijk wordt om een vuist te blijven maken voor de overwinning.”
François Duval – “Ik ging even van de baan. De auto heeft heel wat onderstuur. Ik ben niet tevreden over het weggedrag.”
Adrian Fernémont – “Een- of tweemaal kregen we het heel benauwd, maar we gaan ons kalmeren
en willen absoluut het einde zien.”
Kris Princen – “Voorlopig is het niet echt een Condroz zoals we die gewend zijn, door de droge omstandigheden. Maar desondanks nemen we niet alle risico’s, want in deze context gaat het nog een stuk sneller dan gewoonlijk.”
Yves Matton – “In de aanvangsfase werd ik gehinderd door een blokkerende handrem.”
Kevin Demaerschalk – “Ik heb veel problemen gekend met een haperende krachtbron. Ik hoop dat we de oorsprong van het probleem kunnen vinden.”
Ludovic Sougnez (Ford Fiesta R5): forfait – Ghislain De Mevius (Skoda Fabia R5): crash – Emmanuel Gonay (Citroën DS3 R5): alternator – Michaël Albert (Skoda Fabia WRC): crash – Francis Lejeune (Porsche 911 GT3): transmissie – Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5): transmissie
Keywords :
start, opgaves, de mevius, cherain, duval