Op het moment dat hij begon aan de tweede wedstrijddag, telde Kris Princen slechts een minieme voorsprong: minder dan 7 seconden. Er bestond bijgevolg geen twijfel over de te volgen taktiek: "Van bij aanvang moest ik voluit gaan, want ik wist dat Kris Meeke me geen moment rust zou gunnen. Maar ik wist ook dat de wegen er bijzonder verraderlijk bij lagen met afwisselend droge en vochtige stukken."
Naarmate de kilometers vorderden kon de rijder van de Subaru Impreza WRC S12B een gat slaan en hij eindigde sterk met de tweede passage op de lange proef van Goesnes-Marchin-Vierset. "Inderdaad, ik sloeg hard toe in die proef van 21 km. Het was de beste manier om volop geconcentreerd te blijven, want als je teveel op veilig wil rijden dan kan je hier al snel een vijftiental seconden verliezen... Uiteindelijk kwam het allemaal goed en ik ben zeer gelukkig met deze vijfde overwinning in het Belgische kampioenschap 2014. Het is ook mijn tweede overwinning in de Condroz. Ik won al eens in 2005 na een zeer spannend gevecht met Larry Cols."
Aan de finish bedroeg het verschil tussen de Truienaar en Kris Meeke 38''7. De Engelsman hield dus tot het bittere einde de druk op de ketel en lukte perfect in zijn opdracht: het potentieel aantonen van de Citroën DS3 R5. Nu reeds kondigt deze wagen zich aan als één van de vedetten van seizoen 2015 in België.
De derde plaats was voor de dubbele kampioen van België, Freddy Loix, weeral foutloos aan het stuur van de Skoda Fabia Super 2000. Tijdens de twee lussen op zondag nam "Fast Freddy" geen onnodige risico's meer. "Ik betaal cash voor die lekke band die we in het begin van de wedstrijd opliepen en ik kan de beide leiders niet meer bijhalen. Dan verkies ik om de bronzen medaille veilig te stellen en deze fantastische Fabia intact aan de finish te brengen. Ik zal hem nog gebruiken in het begin van volgend seizoen."
Een andere skoda rijder verschijnt op de 4de plaats na een eersteklas prestatie. Eric Cunin laat inderdaad zijn beste resultaat op nationaal niveau optekenen door de Fabia WRC binnen de kopgroep te hijsen. Hij ontweek de ontelbare valstrikken van het parcours, dat overwegend droog lag gedurende het weekend maar hier en daar enkele verrassingen in petto had... Tot op het einde weerstond hij de aanvallen van Pieter Tsjoen. Die laatste was blij zijn halve seizoen in de nieuwe Peugeot 208T16 R5 in de top 5 te besluiten. "De wagen gedroeg zich goed en ik kon gelijdelijk aan het potentieel steeds verder uitbuiten. Maar ik kon me niet mengen in de strijd met het top trio, die zaten een niveau hoger. En op het einde van de wedstrijd wilde ik niet alles op het spel zetten om Eric Cunin bij te halen, met het gevaar dat ik alles zou kwijtspelen."
De top 10 wordt vervolledigd door David Bonjean, die zijn Citroën Xsara WRC ten volle benutte, Xavier Baugnet, met een overtuigend debuut op de Ford Fiesta R5, Jean-Pierre Vandewauwer waarvan het aanpassingsvermogen nog maar eens op schitterende wijze benadrukt werd op de Porsche 997, Davy Vanneste, ook onmiddellijk bij de les voor zijn eerste passen met de Fiesta R5, en de Engelsman Neil Simpson, die verrukt was met de ontdekking van dit specifieke terrein aan het stuur van zijn Skoda Fabia S2000.
Op de 15de plaats algemeen schonk Cédric De Cecco een nieuwe overwinning aan de Renault Clio R3T bij de tweewiel aangedreven wagens na die van de Fransman Axel Garcia in de East Belgian Rally. Hij gaat met een dikke minuut voor aan David Croes, de laureaat in de klasse RC4 aan het stuur van zijn Peugeot 208, op een dertigtal seconden gevolgd door Gino Bux (eveneens op Peugeot 208). De rijder van het RACB National Team toonde zich de beste Junior voor Thibault Radoux. Die wint in extremis ook de Fiesta Sport Trophy dankzij een betere tijd dan zijn rivaal Adrian Fernemont in de allerlaatste klassementsproef.
Didier Vanwijnsberghe, tenslotte, wint met zijn Ford Escort RS bij de Historics waar de nationale titel toekomt aan Dirk Deveux, eveneens aan het stuur van een Escort RS.
Keywords :